Norbert Rakowski opowiada o współpracy z Marzeną Sadochą nad jej dramatem "Małe dziecko". Jej efekty można będzie obejrzeć podczas prezentacji czytania performatywnego podczas finału czwartej edycji festiwalu Metafory Rzeczywistości.
Norbert Rakowski, foto: Agencja Reklamowa Passa |
Myślę, że mamy dosyć trudną funkcję, ponieważ musimy widzom z jednej strony przedstawić widzom na ile ten tekst nadaje się na scenę i jest komunikatywny. Z drugiej strony chcemy być jak najbliżej autora, by nie naruszyć tej warstwy przez niego wymyślonej - by jak najlepiej, jak najgłębiej odczytać ten tekst i być rzeczywistym tłumaczem dla widza.O rys-owaniu:
W przypadku "Małego dziecka" napisanego przez Marzenę Sadochę nie mamy do czynienia z taką przejrzystą strukturą i fabułą jak to zazwyczaj bywa w dramatach klasycznych. Ja jestem trochę od tego, by nadać pewien rys czytelności i uzmysłowić sobie w jakiej przestrzeni to się dzieje. Zawsze mam problem, czy jeszcze zastanawiać się nad tekstem, czy już go lekko inscenizować. W tym przypadku jednak, jeśli nie określimy rzeczywistości scenicznej, w której dzieją się pewne wątki, to wszytko będzie bardzo mało czytelne. Nie chodzi o to, by wszystko było kawa na ławę i z gotową tezą, ale na tyle, by wszystko było komunikatywne - wiadomo było o czym tekst jest, czy jest dotykający i czy nadaje się na scenę. Jestem dopiero po trzech próbach i zobaczymy, co się uda zrobić.
Norbert Rakowski (ur. 1968)
Absolwent Wydziału Aktorskiego PWST (1994) i Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej (2001) w Warszawie. Początkowo kształcił się w kierunku muzycznym. Naukę tę przerwał, kiedy został przyjęty na Wydział Aktorski.
Jeszcze przed końcem studiów debiutował jako aktor w warszawskich teatrach Szwedzka 2/4 i w Teatrze Małym. W latach 1994-2004 aktor Teatru Współczesnego w Warszawie. Zagrał kilkanaście ról w teatrze i Teatrze TV. Współpracował z wieloma wybitnymi reżyserami.
W 1999 r. zadebiutował jako reżyser spektaklem autorskim Nagle (Teatr Studio w Warszawie), a w lutym 2001 r. zrealizował swój spektakl dyplomowy Samotnik Roberta Andersona w Teatrze Współczesnym w Warszawie.
Od tego czasu zrealizował kilkanaście spektakli w Polsce (m.in. w Toruniu, Poznaniu, Kaliszu, Olsztynie, Warszawie, Szczecinie). Za Plotkę Francisa Vebera łódzcy recenzenci przyznali mu Złotą Maskę za najlepszą reżyserię (2008).
Reżyser filmów reklamowych i dokumentalnych. W teatrze nie koncentruje się na jednym gatunku. Reżyseruje zarówno spektakle realistyczne, eksperymentalne formy tańca współczesnego oraz formy operowe. Ponadto jest miłośnikiem twórczości Andrieja Tarkowskiego, Piny Bausch oraz muzyki jazzowej.
0 komentarze:
Prześlij komentarz